Ei tästä pääse yli eikä ympäri. Syksy on saapunut. Kaivoin varastosta villapaidat ja -takit, nahkahameet ja huivit. Fiilistelin syysvaatteita. Vaikka kesän poistuminen keskuudestamme tuntuu tänä vuonna vaikeammalta kuin aikoihin, on siinä hyviäkin puolia: kerrospukeutuminen, satunnainen kaunis syysvalo, lämpimät neuleet, ruska.
Mokkatakki, silkkipaita, villatakki, huivi, nahkahame ja kengät ovat kirpparilöytöjä, aurinkolasit ovat Ray-Banin. Pipo on lahja Chrisiltä. Tämä asu sai minut pohtimaan jesse.anne.o:n postausta muodin ja eläinten välisestä suhteesta. Yhtenä päivänä postaan kissakuvia, koen ymmärtäväni jotakin eläinten oikeuksien päälle, ja toisena päivänä pukeudun lehmistä ja lampaista tehtyihin vaatteisiin. Kamalan tekopyhää. No, ainakaan en yritä väittää, että nahkahameeni on luonnollinen valinta sillä perusteella, että metsäläiset esi-isämmekin pukeutuivat nahkoihin. Kuuleehan näitä vastaavia, perusteettomia "nahka on ekologista"- tai "muuten lihateollisuuden sivutuotteet menevät hukkaan"-argumentteja useinkin. Itse en niitä harrasta, koska pokka ei pidä. Ei tulisi mieleenikään väittää, että eläinperäisiin vaatteisiin pukeutuminen olisi täysin ongelmatonta. Tosiasia kuitenkin on, että useat eläinperäiset materiaalit, kuten nahka, eivät ole edes ekologisia. Lihateollisuuden sivutuotteena syntynyt nahka on myös aina seurausta eläimen valjastamisesta ihmisen haluihin, ei varsinaisiin tarpeisiin. Villan ja silkin tuottaminen ei ole myöskään ongelmatonta.
Suomalaisella maaseudulla näen päivittäin ulkona laiduntavaa, hyvinvoivaa karjaa. Voin vierailla maatiloilla ja nähdä, että eläimiä hoidetaan suurella sydämellä. En sinänsä vastusta eläimistä hyötymistä - minua kiinnostaa pääasiassa eläinten hyvinvointi. Kuluttajana haluaisin varmuudella tietää, onko takkini nahka riivitty onnellisen vai onnettoman lehmän selästä, mutta sellaisia merkintöjä ei nahkatuotteisiin juurikaan tehdä. Vaate- ja lihateollisuuden välinen suhde on kokonaisuudessaan kovin hämärä ja epäselvä. Kyse on aina kuitenkin eläimen tappamisesta. Onnellinen lehmä ei poistaisi sitä tosiasiaa, että eläimistä hyötyminen on kauttaaltaan ongelmallinen konsepti: kyse on luonnon kiertokulun toteutumisesta tai sen estämisestä, tappamisen ja hyötymisen etiikasta, yhtäältä elävien olentojen vapaudesta ja toisaalta niiden riippuvuudesta.
Suomalaisella maaseudulla näen päivittäin ulkona laiduntavaa, hyvinvoivaa karjaa. Voin vierailla maatiloilla ja nähdä, että eläimiä hoidetaan suurella sydämellä. En sinänsä vastusta eläimistä hyötymistä - minua kiinnostaa pääasiassa eläinten hyvinvointi. Kuluttajana haluaisin varmuudella tietää, onko takkini nahka riivitty onnellisen vai onnettoman lehmän selästä, mutta sellaisia merkintöjä ei nahkatuotteisiin juurikaan tehdä. Vaate- ja lihateollisuuden välinen suhde on kokonaisuudessaan kovin hämärä ja epäselvä. Kyse on aina kuitenkin eläimen tappamisesta. Onnellinen lehmä ei poistaisi sitä tosiasiaa, että eläimistä hyötyminen on kauttaaltaan ongelmallinen konsepti: kyse on luonnon kiertokulun toteutumisesta tai sen estämisestä, tappamisen ja hyötymisen etiikasta, yhtäältä elävien olentojen vapaudesta ja toisaalta niiden riippuvuudesta.
There's no way around it: fall is here. I dug out my sweaters and cardigans from storage, my leather skirts and scarves. As sad as I am about summer's passing this year, there are some benefits to cooler weather: layering, the occasional pretty autumn sunlight, warm knitwear and ruska. It's a great Finnish word that means fall colors and/or autumn foliage.
The suede coat, silk blouse, wool cardigan, leather skirt and shoes are all flea market finds, the sunglasses are Ray-Ban. The beanie is a present from Chris, from a time when we hadn't even met yet. My outfit got me thinking about jesse.anne.o's recent post about fashion and animals. So one day I post cute cat pictures and consider myself animal-rights-aware, and the next day I'm clad in clothes made of cows and sheep. Not cool, totally hypocritical. I guess at least I don't go around telling others that my leather skirt is a natural thing to wear because our wild ancestors used to do so in the woods. One hears things like that every so often: how "otherwise the meat industry's by-products go to waste", or that "leather is ecological". Ugh, it's all just embarrassingly lame, because many animal-based materials, like leather, are not ecological. I'd never dare claim that wearing animal-based materials is free of ethical dilemmas. Leather as by-product of the meat industry is always a direct result of animals being harnessed to satisfy human wants and desires, not needs, and leather is just one example. Wool and silk production are problematic as well.
Living in the Finnish countryside I get to see beautiful, free-roaming and grazing cattle on a daily basis. I can visit the farms and witness the love and care that these animals receive - most farmers depend on their animals' welfare. I am not against animal-based products per se, but I am against mistreatment of animals. As a consumer I'd like to be certain that the leather on my back is that of a happy cow who lived a good, long life. But they don't label clothes with tags like that. On the whole, the links between the meat and the clothing industries are just too shady and unclear. What's clear is the end result: that animals get killed. The whole issue is a massive can of worms, full of ambiguous questions regarding the natural or interrupted cycle of life, ethics of killing, ethics of benefiting, freedom of living beings and dependence.
Living in the Finnish countryside I get to see beautiful, free-roaming and grazing cattle on a daily basis. I can visit the farms and witness the love and care that these animals receive - most farmers depend on their animals' welfare. I am not against animal-based products per se, but I am against mistreatment of animals. As a consumer I'd like to be certain that the leather on my back is that of a happy cow who lived a good, long life. But they don't label clothes with tags like that. On the whole, the links between the meat and the clothing industries are just too shady and unclear. What's clear is the end result: that animals get killed. The whole issue is a massive can of worms, full of ambiguous questions regarding the natural or interrupted cycle of life, ethics of killing, ethics of benefiting, freedom of living beings and dependence.
Totally agree regarding ambiguous questions. I feel like the more I think about topics like this these days, the more questions arise.
ReplyDeleteToday Elizabeth Cline posted an interesting point about the use of the word "sweatshop" on her FB page and how its usage fails us - pretty interesting (I left a comment on one of her posts about this):
https://www.facebook.com/overdressedthebook